אבישי מילשטיין המציא את הפורמט, במסגרת מעין חממה של בית לסין ליוצרים צעירים. פסטיבל ההקראות של בית לסין, פותחים במה, היה הראשון לפתוח את הפתח למחזאים צעירים, או חדשים, ולנסות את החומרים שלהם בהקראה, לפני השקעה בבימוי מתקדם, תפאורה, תלבושות, מוזיקה ועוד. אחרי בית לסין החרו החזיקו גם הקאמרי והבימה.
השבוע יש לנו פסטיבלים רבים בתיאטראות, גם ברפרטוארי, פסטיבל ההקראות של הבימה שנקרא הפסטיבל הלאומי למחזאות ישראלית, ובהמשך גם פסטיבל תיאטרון קצר של צוותא ופסטיבל תנועה קטנה של תמונע, שהם תיאטראות של פרינג'.
כטעימה מההקראות של הבימה בחרתי ב'התנהגות טובה', ונראה שעשיתי בחירה טובה מאוד. גם כהקראה, בה השחקנים יושבים זה לצד זה וקוראים את הטקסט, המחזה היה מרגש מאוד. הכוכבת הבוהקת של ההקראה היא בלי שום ספק אביב פנקס, שהיא גם המחזאית. היופי העדין של אביב משתלב בצורה מרתקת עם האופי החזק של הדמות שהיא משחקת, והיא ממש משחקת, גם בהקראה. היא חיה את הטקסט.
עלילת המחזה עוסקת במשפחה בלתי מתפקדת, בה אח קטן אוטיסט (דניאל מורשת בתפקיד מצויין) הפך למרכז המשפחה שהתפרקה. סכסוכים בין האב הנמנע לאם הנוירוטית יצרו קרקע פורייה לפשע שביצע הבן, האח התאום של אביגיל (אביב פנקס), דניאל סבג, שמשחק גם הוא בצורה משכנעת מאוד. הבן משתחרר על התנהגות טובה, אך גורם למשבר עצום במשפחה שבקושי מחזיקה מעמד גם כך. בסופו של דבר, המשבר מביא לתהליך של ריפוי בדרכים מרגשות מאוד. לא בלתי נמנע שבסוף תמחו דמעה קטנה או שתיים.
כשעה ומחצה נמשכה ההקראה, כמו הצגה, וכל דקה הייתה מרתקת. כשהסתיימה ההקראה אמרתי למשה קפטן, המנהל האמנותי של הבימה, שזוהי הקראה מרתקת שתהפוך להצגה מצליחה, ואני מחכה לראות את המחזה הופך להצגה ועולה על הבמה.
מחזה: אביב פנקס
בימוי: אלה ניקוליבסקי
שחקנים: אביב פנקס, דניאל סבג, מיקי פלג, דני גבע, דניאל מורשת, ניר זליחובסקי
כל הזכויות שמורות ל"בילוי נעים". האתר נבנה ע"י טוביה גנוט©