אי שם 23, במוזיאון תל אביב
'אי שם 23', מתכתב באופן ברור ביותר עם 'להיות שם' של יז'י קושינסקי, הסופר הפולני-יהודי-אמריקני, שספרו הפך לסרט סאטירי מצליח, על אדם מוגבל שגדל בבית ממנו לא יצא, ועבד בו כגנן, עד שמעסיקו נפטר והוא הוכרח לצאת אל העולם, ובעקבות נסיבות שבהן אומץ על ידי יועץ לנשיא ארצות הברית, הפך ליועץ ולאדם מפורסם.
יעל קרמרסקי, שכתבה את המחזה וביימה את ההצגה של אנסמבל פספורט, ביקשה אישור ממנהל עזבונו של קושינסקי, שהרשה לה להשתמש בספר אך לשנות את השם והתכנים. לאחר תחקיר מקיף ביותר, שכלל סקירה של נאומים של נשיאי ארצות הברית, עד שהוחלט באלו מהם להשתמש בהצגה.
ההצגה מתחילה בכך שדינה בליי, שמשחקת את התפקיד הראשי, את שונסי גרדינר הגנן, עומדת וצופה, לבושה בחליפה גברית מיושנת בסרטי טבע ובתוכניות חדשות ואקטואליה. הגנן מכיר ובקיא בחדשות, במגישים ובמנהיגים שמופיעים בכלי התקשורת. הוא יוצא לעולם, לאחר שמעסיקו נפטר, ללא כל ידע איך להתנהל בו, עם מזוודה אחת. הוא נדרס על ידי זוג מהאלפיון העליון, יועץ הנשיא לכתיבת נאומים ואשתו המהוגנת ובעלת הנימוסים הנאים. הם לוקחים אותו לביתם, מכירים לו את הנשיא ומקרבים אותו לדיפלומטים ולכלי התקשורת, עד שהוא הופך לדמות בת סמכא. כל זה עד שסר חינו בעיני מארחו, והוא מסגיר אותו למשטרה כמי שאין לו זהות מוכחת, בדרך לכלא ולאבדן הזהות החדשה שלו. בכך מתרחקת עלילת אי שם 23 מעלילת הסיפור המקורי, בו ממשיך הגנן הבור, שמשתמש באנלוגיות מהטבע ומחיי הגינה, לעלות ולפרוח.
אין ספק שמשחקה המצוין של דינה בליי משקף היטב את דמותו הפשוטה אך מורכבת להפליא את שונסי, אדם שהוא חסר השכלה וכלים בסיסיים לחיים אך מצליח להתבטא בצורה שמקנה לו מעמד חשוב משלו, בעוד שהוא נשאר פשוט ותמים.
גם משחקה של אורה מאירסון, בתפקיד אליזבט המארחת, דמות שמתפתחת מאישה אלגנטית ומנומסת לאישה ממורמרת שמורדת בבעלה החשוב והשתלטן שעושה מניפולציות ללא הפסקה, ומתאהבת בפשטותו של שונסי, מצליחה לנגוע ולרגש.
'אי שם 23' מתכתבת עם מאורעות ישראל 2023, דהיינו, עם אירועי המהפכה המשטרית. היא מציבה מראה ושאלות נוקבות לגבי מהותה של הדמוקרטיה, התנהלות אנשי השררה, זלזולם בצרכים ובאינטליגנציה של העם, בעוד ששונסי הגנן מייצג בתחילה את העם, שבולע את הסיסמאות הנבובות של ההנהגה עד שהוא, בתמימותו, מתחיל לייצר סיסמאות כאלה. דווקא אליזבט היא זאת, שמייצגת את האדם הנבון אשר מתחיל למרוד בשררה ובמניפולציות, למרות שהיא מחוברת אליהן ונהנית מהן.
המשחק המצויין, התאמת העלילה לאירועים בישראל והשילוב המתוחכם של הוידיאו ארט עם העלילה הופכים את ההצגה למיוחדת ומרתקת.
לאחר סיום ההצגה נשארתי להקשיב לשיח של יעל קרמרסקי, היוצרת, עם סטודנטים לתיאטרון. היה מרתק להקשיב לתהליך העשייה והחשיבה המורכב והפורה של ההצגה שחודשה כדי לכלול את ההתייחסות לאירועי 2023 ולחזות בהתעניינות ובידע של הסטודנטים.
.
כתיבה עיבוד ובימוי: יעל קרמסקי | חלל ותלבושות: דינה קונסון | תאורה: איריס מועלם | וידאו: איריס מועלם וליאור שדה
מוסיקה מקורית: רונן שפירא | תחקיר: עינת קפקא | צילום חי: דן גלזר | צילום: תמי שחם | ניהול הצגה: גיא ישראלי
כל הזכויות שמורות ל"בילוי נעים". האתר נבנה ע"י טוביה גנוט©